Monday, 26 September 2016

BAB 1: PENGENALAN KEMAHIRAN BELAJAR

BAB 1: Pengenalan Kemahiran Belajar

1.1 Konsep kemahiran belajar.

Belajar cara belajar (BCB) merupakan satu bentuk kemahiran memperoleh teknik pembelajaran secara efektif dengan adanya dan tanpa kehadiran seorang guru.  Antara konsep kemahiran belajar termasuklah penghafalan, pelajar akan menggunakan kaedah penghafalan dalam teknik pembelajaran.  Selanjutnya, belajar juga memerlukan pelaksanaan latih tubi yang berterusan agar dapat membantu ingatan seseorang.  Belajar juga merupakan hasil pengumpulan maklumat dan membuat rujukan kerana dengan proses pembelajaran banyak input dan fakta baru serta maklumat boleh diperoleh.

     Kemahiran belajar dapat ditakrifkan sebagai keupayaan, kecekapan atau kebolehan seseorang mendapatkan pengetahuan dan ilmu pengetahuan serta berlakunya perubahan tingkah laku dalam dirinya. Kemahiran belajar juga turut membawa maksud sebagai proses mendapatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran supaya seseorang individu berilmu dan berkemahiran. Guru bertanggungjawab untuk membantu setiap pelajar dan muridnya bagi meningkatkan kemahiran belajar masing-masing.

Kemahiran belajar termasuklah:

  • ·         kemahiran mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber rujukan
  • ·         kemahiran memproses maklumat
  • ·         kemahiran menyimpan maklumat
        

Kemahiran berfikir pula membawa maksud kemahiran berfikir secara kritis, berfikir secara kreatif, membuat keputusan dan menyelesaikan masalah. Dalam keadaan ini alat-alat berfikir akan diaplikasikan.

           Strategi pembelajaran bermaksud rancangan yang diatur atau dipilih (kaedah dan teknik) untuk mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran dalam sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam atau di luar bilik darjah. Terdapat sembilan jenis strategi pengajaran dan pembelajaran yang sering digunakan:


  • ·         pemerhatian
  • ·         meditif
  • ·         generatif
  • ·         koperatif dan kolaboratif
  • ·         konteks luar
  • ·         metakognitif
  • ·         kontekstual
  • ·         kajian masa depan
  • ·         direktif
·          
        Jenis-jenis pembelajaran yang diperkenalkan oleh Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia:


  • ·         pembelajaran berpusatkan pelajar
  • ·         pembelajaran bersifatkan individu
  • ·         pembelajaran berfikrah
  • ·         pembelajaran berbantukan teknologi
  • ·         pembelajran berasaskan otak
  • ·         pembelajaran berasaskan projek


1.2  Persekitaran Pembelajaran Di Institut Pendidikan Guru (IPG)

Robert M Gagne menyatakan bahawa pembelajaran bermaksud perubahan tingkah laku dalam diri individu.

Anita E. Woolfolk pula menyatakan pembelajaran sebagai proses di mana pengalaman yang pernah dialami menyebabkan perubahan dalam pengetahuan dan tingkah laku seseorang.

Institut Pendidikan Guru (IPG) menawarkan kursus-kursus berkaitan keguruan sebagai persediaan pelajar untuk menjadi guru yang kompeten dengan keadaan semasa.

Terdapat lapan kerja kursus untuk semester 1 yang perlu disiapkan oleh pelajar PPISMP dalam jangka masa 4-6 minggu untuk kusus major dan bukan major di IPG.

Bimbingan pensyarah semasa peaksanaan kerja kursus membantu pelajar mengembangkan kemahiran-kemahiran seperti berfikir secara kritis, kreatif, berkomunikasi dan berkolaborasi.

Pelajar IPG lebih berdikari sewaktu menyiapkan kerja kursus yang diberikan kerana pelajar lebih sedar bahawa markah kerja kursus berkenaan akan mempengaruhi keputusan akhir bagi subjek berkenaan.

Di IPG, pelajar perlu mempunyai kemahiran mencari maklumat daripada pelbagai sumber seperti buku, majalah, surat khabar, jurnal, tesis, prosiding, artikel dan laporan.

Penggunaan pusat sumber dan perpustakaan memerlukan kemahiran mencari maklumat kerana terdapat banyak dan elbagai bahan serta maklumat di dalam pusat sumber dan perpustakaan.

Pelajar perlu menganalisis maklumat yang tepat dan sesuai untuk digunakan dalam penulisan.

Maklumat yang banyak memerlukan pelajar mempunyai kemahiran membaca yang cepat supaya dapat memilih maklumat tepat yang diperlukan.

Pelajar juga harus memulakan penulisan mengikut kefahaman pembacaan yang telah dilakukan.

pelajar juga mesti mempunyai kemahiran menulis secara akademik supaya mampu menghasilkan bentuk penulisan yang menarik dan senang difahami.

Pelajar IPG lebih banyak menggunakan kemudahan pusat sumber, perpustakaan dan internet bagi mendapatkan bahan pembelajaran manakala di sekolah, pelajar lebih banyak bergantung kepada buku teks.

Pelajar IPG perlu memahami isi pengajaran yang disampaikan oleh pensyarah tanpa bantuan buku teks.

Kemahiran interpersonal dan intrapersonal juga amat penting di IPG.

Pelajar IPG perlu meningkatkan dan mengembangkan potensi serta kebolehan diri sendiri melalui penglibatan dala pelbagai aktiviti dan melakukan penerokaan ilmu serta kemahiran.




1.3  Pembelajaran Regulasi Kendiri


Definisi pembelajaran regulasi kendiri
 Pembelajaran regulasi kendiri merupakan suatu proses pembelajaran di mana pelajar:
  • menentukan sendiri matlamat pembelajaran masing-masing
  • memilih alat bantu belajar mereka sendiri
  • menggunakannya dalam pembelajaran mereka
  • mengkaji dan menilai pendekatan pembelajaran dan hasil usaha mereka untuk mendapatkan pemahaman yang lebih mendalam tentang sesuatu

 7 elemen dalam proses pembelajaran regulasi 
  1. MOTIVASI KENDIRI- motivasi kendiri pelajar untuk belajar dengan berkesan. Pelajar akan bermotivasi jika mereka mempunyai kualiti kendiri yang tinggi berhubung dengan kebolehan mereka menyudahkan tugasan pembelajaran dengan jayanya
  2. PERANCANGAN MASA- membantu pelajar merancang kaedah ynag terbaik untuk menggunakan masa yang ada bagi sesuatu tugasan. Pelajar merancang lebih awal tugasan dan menggunakan masa dengan berkesan untuk mencapai matlamat
  3. PENGAWALAN TUMPUAN- memaksimumkan tumpuan terhadap tugasan pembelajaran. Cuba fokuskan tumpuan pada isi-isi pelajaran yang ada dan hindari fikiran dan emosi daripada terganggu dan tidak fokus
  4. APLIKASI STRATEGI PEMBELAJARAN- pelajar memilih dan menggunakan dengan betul cara untuk memproses bahan yang diperolehi. Memilih strategi belajar yang berbeza bergantung pada matlamat khusus yang ingin dipenuhi
  5. MENETAPKAN MATLAMAT- mengenal pasti kesudahan yang diingini untuk aktiviti pembelajaran. pelajar perlu tahu perkara yang mereka mahu apabila belajar iaitu: mereka mungkin mahu belajar fakta dengan lebih spesifik atau hanya untuk mendapatkan pemahaman secukupnya untuk persediaan peperiksaan
  6.  PEMANTAUAN KENDIRI- pemantauan dilakukan dari semasa ke semasa untuk melihat sama ada terdapat sebarang perkembangan dalam mencapai matlamat. Sentiasa memantau perkembangan semasa aktiviti pembelajaran dan mengubah strategi pembelajaran jika perlu.
  7. PENILAIAN KENDIRI- pelajar menilai sendiri hasil akhir daripada aktiviti pembelajaran. Pelajar menentukan sanma ada apa yang dipelajari adalah mencukupi untuk matlamat yang telah ditetapkan

3 aspek umum akademik dalam pembelajaran regulasi kendiri
  • kawalan akhlak kendiri
  • kawalan motivasi kendiri
  • kawalan strategi kendiri 

Gaya pembelajaran akses kendiri
  • pembelajaran akses kendiri (PAK) ialah satu program yang memberi murid akses kepada tempat, bahan, bimbingan, cara dan tempoh belajar
  • murid belajar secara kendiri melalui bahan pembelajaran dan memilih aktiviti pembelajaran sendiri serta menilai dan memantau perkembangan sendiri
  • murid mempunyai autonomi dan bertanggungjawab dan berdikari atas pembelajaran mereka



untuk rujukan lebih lanjut boleh klik pada link di bawah:


REFLEKSI BAB 1

           Pada akhir pembelajaran bab 1 ini, saya telah mengetahui definisi kemahiran belajar, ciri-cirinya dan kemahiran-kemahiran yang boleh dipraktikkan oleh seorang pelajar dan bakal guru kelak.  Kemahiran belajar ditakrifkan sebagai keupayaan, kecekapan atau kebolehan seseorang mendapatkan pengetahuan dan ilmu pengetahuan serta berlakunya perubahan tingkah laku dalam diri seseorang.  Sebagai bakal guru, mengusai kemahiran belajar adalah perkara penting bagi memperoleh ilmu pengetahuan dan kemahiran kerana kita merupakan golongan pendidik yang bertanggungjawab menyalurkan ilmu yang dipelajari kepada murid-murid untuk meningkatkan kemahiran belajar masing-masing. Antara kemahiran belajar termasuklah kemahiran mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber, kemahiran memproses maklumat dan kemahiran menyampaikan maklumat.

          Bukan itu sahaja, kemahiran belajar merangkumi pemikiran kritis, pemikiran kreatif, kemahiran berkomunikasi dan berkolaborasi.  Saya juga telah mengenali strategi pembelajaran dan jenis pembelajaran yang bertujuan membantu para pelajar mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran sama ada di dalam bilik darjah mahupun di luar bilik darjah.  Guru juga perlulah memastikan murid mengenal pasti teknik pembelajaran yang diminati supaya murid-murid dapat meningkatkan kefahaman mereka disamping memperolehi keputusan yang cemerlang dalam akademik.

         Dalam masa yang sama, saya juga telah mengenali kehidupan dan budaya di IPG yang sebenar.  Ternyata ianya sebuah institusi yang sangat mencabar buat saya kerana saya dididik menjadi menjadi seorang guru.  Antara perkara yang harus dicapai sepanjang menjadi guru pelatih di sini adalah menyiapkan tugasan kerja kursus, menyesuaikan diri dengan persekitaran pembelajaran, berkemahiran interpersonal dan intrapersonal yang luhur dan mempunyai komitmen yang tinggi bagi mengembangkan potensi diri.  Oleh itu, saya mestilah mengetahui teknik kemahiran belajar yang tepat dan bersesuaian agar saya tidak berasa tertekan menghadapi tugasan kerja kursus dan peperiksaan yang akan dihadapi kelak.   Dalam tajuk ini kami telah diberikan tugasan untuk membina jadual belajar harian di IPG ini dalam menyesuaikan diri dan cara hidup di IPG ini.


            Akhir sekali melalui tajuk ini kami turut diajari tentang pembelajaran regulasi kendiri (self regulated learning).  Ilmu sangat penting kepada para mahasiswa sama ada yang belajar di IPG  mahupun di universiti-universiti lain kerana gaya pembelajaran di institusi pengajian tinggi ini secara keseluruhannya tidak memerlukan pembimbing dan merekalah perlu berdikari sendiri.

No comments:

Post a Comment