Thursday 29 September 2016

BAB 10: PENYESUAIAN SOSIAL

BAB 10: PENYESUAIAN SOSIAL

       Keupayaan individu menyesuaikan diri dalam kelompok sosial yang baharu.

  •               Ia merupakan kemampuan untuk berinteraksi secara efektif dan sihat terhadap situasi, realiti dan keadaan sehingga tuntutan hidup bermasyarakat dipenuhi dengan cara yang dapat diterima. (Hurlock,1990)

10.1  Kemahiran Interpersonal

       Kebolehan memahami orang lain dan menggunakan kebolehan ini dalam berinteraksi, bekerjasama, membimbing dan menguruskan komunikasi. (Gardner, 1983)
       Interpersonal terbahagi kepada dua:

1.       Komunikasi Verbal (lisan)
                  -Komunikasi lisan berlaku secara langsung apabila dua atau lebih orang berbual secara                          bersemuka.
                 -Komunikasi verbal melibatkan penggunaan bahasa.


            2.       Komunikasi non-verbal (bukan lisan)
                        -Semua bentuk tingkahlaku yang bukan lisan dan tidak bertulis.
                        -Melibatkan bunyi, gerakan anggota badan, mimik muka, objek atau sebarang    reka                            bentuk.
                         -Kemahiran Interpersonal termasuklah:
-membina hubungan
-memberi perhatian
-mendengar


10.2  Kemahiran Intrapersonal

ü  Menurut Barker & Edwards (1980), “Intrapersonal communication is about communication at level of the individual”.
ü  Berlaku dalam diri dan minda sendiri.
ü  Seseorang yang sedang berfikir tentang sesuatu perkara sebenarnya ia sedang dalam proses berkomunikasi dengan dirinya.
ü  Bermonolog dengan diri untuk membuat pilihan, keputusan, memberikan sebab dan akibat.

     Kepentingan kemahiran intrapersonal:
       Meningkatkan keyakinan diri.
       Mengetahui kelemahan dan kelebihan diri.
       Meningkatkan keupayaan menyelesaikan masalah yang dihadapi.
       Mempunyai daya tahan yang tingginketika menghadapi cabaran.
       Meningkatkan pencapaian akademik.
       Meningkatkan produktiviti dalam tugasan yang diberikan.


10.3  Pelajar Sebagai Komuniti Pembelajaran 


  •        Komuniti pembelajaran adalah tempat pelajar mendapatkan ilmu pengetahuan, kemahiran, nilai murni dan sikap yang baik.
  •         Komuniti pembelajaran merupakan persekitaran yang melibatkan kerjasama antara individu yang memungkinkan perubahan tingkah laku.
  •        Komuniti pembelajaran professional terdiri daripada pensyarah yang berkongsi kepakaran, bekerja secara kolaboratif, memperbaiki kemahiran pedagogi dan meningkatkan pencapaian akademik pelajar.

10.4  Isu-isu Perkongsian Maklumat


  •        Perkongsian melalui penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT).
  •        Perkongsian dalam kalangan pensyarah dan pelajar di institut semasa proses pembelajaran dan pengajaran (P&P)
  •        Boleh diakses melalui penggunaan internet seperti blog, flickr, slideshare, skype, facebook, twitter dan sebagainya.


  1.                Blog
       Membolehkan pelajar mempunyai kemahiran menggunakan sumber maklumat internet.
       Meningkatkan motivasi untuk bergiat aktif dalam proses pembelajaran.
       Membina pemikiran kritis melaluinpenggunaan ruang komen.
       Merupakan portal kreativiti dan inisiatif sendiri kerana idea yang baik mendapat markah yang lebih baik dari pensyarah.



2.       Facebook
       Menggunakan facebook untuk menghubungi rakan sekelas berkaitan tugasan          kelas dan peperiksaan
.     Bekerjasama melakukan tugasan dan projek kumpulan dalam persekitaran              internet
.     Dapat berkongsi nota-nota atau buah fikiran daripada rakan-rakan yang lain.




3.       Flickr
       Adalah salah satu laman web perkongsian gambar
       Digunakan untuk memuatnaik gambar, memberikan tagnama kepada gambar, melihat orang lain, serta menulis komen dan anotasi gambar.
       Boleh membina set gambar untuk  menyusun dengan mudah dan menyertai   topik perbincangan bagi memupuk kesedaran berkomuniti.
       Memberi peluang kepada pelajar yang menceburi bidang fotografi dan subjek seni.



   4.       Skype
  • Digunakan untuk melakukan sesuatu perkara bersama-sama walau dimana pengguna skype itu berada.
  • Memudahkan berkongsi pengalaman dengan orang lain.
  • Satu perisian percuma yang membolehkan seseorang berbual dengan sesiapa sahaja di seluruh dunia.
  • Digunakan untuk kelas jarak jauh, penceramah jemputan dengan  mengendalikan temu bual dari jauh dan berkongsi dengan orang lain di serata dunia.




5.       SlideShare
       Laman web media untuk berkongsi persembahan, dokumen atau pdf
       Menonjolkan progesional yang aktif dan sering memberi komen, menggemari        dan memuat turun bahan
       Tersebar pantas melalui blog, Linkedln, facebook dan Twitter.
       Untuk berkongsi idea dan berhubung  dengan orang lain.
       Sesiapa sahaja boleh melihat pembentangan dan dokumen berkaitan tajuk yang      diminati



6.       Twitter
       Siaran teks dengan jumlah 140 aksara yang dipaparkan pada profil pengguna Format Tweet pada ringkas.
       Penggunaan twitter tidak perlu saling berutus e-mel atau pesanan sms.
       Lingkuangan hubungan dengan rakan-rakan twitter dapat                          diperluaskan.






10.5  Isu-isu Gender Dalam Kecemerlangan Akademik






       Gander: perbezaan sifat, peranan, fungsi, dan status antara lelaki dan perempuan.
       Perbezaan bukan dari aspek dari biologikal tetapi juga melalui peranan mereka dalam perjanjian          sosial.
       Peranan antara lelaki dan perempuan berubah menikut budaya, keadaan dan situasi di mana                mereka berada.
       Contohnya, Dasar Wanita Negara dan Pelan Tindakan Kemajuan Wanita.
       Peranan:
       membela dan memertabatkan peranan wanita dalam sesuatu komuniti.
       Meningkatkan penyertaan wanita dalampengajian formal melalui program kaunselingkerjaya
       Dalam masyarakat tradisional, peranan wanita terhad kepada peranan pembantu (supporting role)        kepada kaum lelaki.
       Wanita diberi hak yang sama dalam pelbagai aspek, misalnya dalam pendidikan pelajar lelaki dan        wanita diberi peluang yang sama untuk meneruskan pembelajaran mereka.
       Wanita telah mendominasi sistem pendidikan di Malaysia.
       Kemasukan pelajar baru ke IPTA dikuasai oleh pelajar wanita.
       Rancangan Malaysia ke-10, jumlah pemegang ijazah pertama dikuasai wanita.
       Kegiatan yang negatif menyebabkan ramai pelajar lelaki yang tercicir dlam pendidikan.
       Ramai dalam kalangan remaja lelaki yang terbabit dalam kegiatan negati ditangkap dan                       dimasukkan ke pusat serenti dan penjara juvana.
       Wanita sekarang mencari calon pasangan yang mempunyai kekukuhan kewangan.  Oleh itu, lelaki      zaman ini perlu berusaha lebih gigih untuk mencapai taraf yang wanita inginkan.





Sila tekan link di bawah bagi mendapatkan nota rujukan:


REFLEKSI BAB 10

        Pada akhir pembelajaran bab 10 ini, saya telah diterapkan dengan kemahiran bersosial.  Hal ini demikan kerana sebagai bakal pendidik kita haruslah bijak untuk berinteraksi dengan masyarakat sekeliling terutamanya ketika mengajar dihadapan murid.  Dalam tajuk ini saya dapat mempelajari kemahiran yang berkaitan dengan kemahiran interpersonal dan intrapersonal.  Kemahiran interpersonal telah memberi gambaran kepada saya suatu keupayaan untuk berinteraksi dengan orang lain di samping dapat menyelami sendiri perasaan orang lain dengan lebih mendalam.  Melalui kemahiran intrapersonal pula saya dapat meningkatkan keyakinan diri, mengetahui kelemahan dan kelebihan diri.  Bukan itu sahaja, saya juga dapat mempelajari tentang ilmu yang berkaitan tentang kehidupan sebagai ahli komuniti. 


            Dalam masa yang sama, isu-isu perkongsian maklumat yang juga terdapat dalam tajuk ini telah memberi saya pengetahuan yang baru mengenai laman-laman sosial yang digunakan secara meluas sebagai medium berkomunikasi dan tempat bertukar-tukar maklumat.  Antaranya ialah blog, twitter, facebook, slideshare, skype, dan flickr.   Akhir sekali, saya turut diperkenalkan dengan isu baharu iaitu isu gender dalam kecemerlangan akademik.   Dalam isu ini saya telah didedahkan dengan perbezaan sifat, peranan, fungsi dan status antara lelaki dan perempuan bukan sahaja dari segi aspek biological sahaja tetapi perjanjian sosial antara jantina atau lebih tepat lagi batasan pergaulan antara kaum lelaki dan wanita.



No comments:

Post a Comment