BAB 10: PENYESUAIAN SOSIAL
• Keupayaan individu menyesuaikan diri
dalam kelompok sosial yang baharu.
- Ia merupakan kemampuan untuk berinteraksi secara efektif dan sihat terhadap situasi, realiti dan keadaan sehingga tuntutan hidup bermasyarakat dipenuhi dengan cara yang dapat diterima. (Hurlock,1990)
10.1 Kemahiran Interpersonal
•
Kebolehan
memahami orang lain dan menggunakan kebolehan ini dalam berinteraksi,
bekerjasama, membimbing dan menguruskan komunikasi. (Gardner, 1983)
•
Interpersonal
terbahagi kepada dua:
1. Komunikasi Verbal (lisan)
1. Komunikasi Verbal (lisan)
-Komunikasi lisan berlaku secara langsung apabila dua atau lebih orang
berbual secara bersemuka.
-Komunikasi verbal melibatkan penggunaan bahasa.
2.
Komunikasi non-verbal (bukan lisan)
-Semua bentuk
tingkahlaku yang bukan lisan dan tidak bertulis.
-Melibatkan bunyi,
gerakan anggota badan, mimik muka, objek atau sebarang reka bentuk.
-Kemahiran Interpersonal termasuklah:
-membina hubungan
-memberi perhatian
-mendengar
10.2 Kemahiran Intrapersonal
ü Menurut Barker & Edwards (1980),
“Intrapersonal communication is about communication at level of the
individual”.
ü Berlaku dalam diri dan minda
sendiri.
ü Seseorang yang sedang berfikir
tentang sesuatu perkara sebenarnya ia sedang dalam proses berkomunikasi dengan
dirinya.
ü Bermonolog dengan diri untuk membuat
pilihan, keputusan, memberikan sebab dan akibat.
Kepentingan kemahiran intrapersonal:
• Meningkatkan keyakinan diri.
• Mengetahui kelemahan dan kelebihan
diri.
• Meningkatkan keupayaan menyelesaikan
masalah yang dihadapi.
• Mempunyai daya tahan yang tingginketika
menghadapi cabaran.
• Meningkatkan pencapaian akademik.
• Meningkatkan produktiviti dalam
tugasan yang diberikan.
10.3 Pelajar Sebagai Komuniti
Pembelajaran
- Komuniti pembelajaran adalah tempat pelajar mendapatkan ilmu pengetahuan, kemahiran, nilai murni dan sikap yang baik.
- Komuniti pembelajaran merupakan persekitaran yang melibatkan kerjasama antara individu yang memungkinkan perubahan tingkah laku.
- Komuniti pembelajaran professional terdiri daripada pensyarah yang berkongsi kepakaran, bekerja secara kolaboratif, memperbaiki kemahiran pedagogi dan meningkatkan pencapaian akademik pelajar.
10.4 Isu-isu
Perkongsian Maklumat
- Perkongsian melalui penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT).
- Perkongsian dalam kalangan pensyarah dan pelajar di institut semasa proses pembelajaran dan pengajaran (P&P)
- Boleh diakses melalui penggunaan internet seperti blog, flickr, slideshare, skype, facebook, twitter dan sebagainya.
- Blog
•
Membolehkan
pelajar mempunyai kemahiran menggunakan sumber maklumat internet.
•
Meningkatkan
motivasi untuk bergiat aktif dalam proses pembelajaran.
•
Membina
pemikiran kritis melaluinpenggunaan ruang komen.
•
Merupakan
portal kreativiti dan inisiatif sendiri kerana idea yang baik mendapat markah
yang lebih baik dari pensyarah.
2.
Facebook
•
Menggunakan
facebook untuk menghubungi rakan sekelas berkaitan tugasan kelas dan
peperiksaan
.• Bekerjasama melakukan tugasan dan projek kumpulan dalam persekitaran internet
.• Dapat berkongsi nota-nota atau buah fikiran daripada rakan-rakan yang lain.
.• Bekerjasama melakukan tugasan dan projek kumpulan dalam persekitaran internet
.• Dapat berkongsi nota-nota atau buah fikiran daripada rakan-rakan yang lain.
3.
Flickr
•
Adalah
salah satu laman web perkongsian gambar
•
Digunakan
untuk memuatnaik gambar, memberikan tagnama kepada gambar, melihat orang lain,
serta menulis komen dan anotasi gambar.
•
Boleh
membina set gambar untuk menyusun dengan
mudah dan menyertai topik perbincangan bagi memupuk kesedaran
berkomuniti.
•
Memberi
peluang kepada pelajar yang menceburi bidang fotografi dan subjek seni.
4.
Skype
- Digunakan untuk melakukan sesuatu perkara bersama-sama walau dimana pengguna skype itu berada.
- Memudahkan berkongsi pengalaman dengan orang lain.
- Satu perisian percuma yang membolehkan seseorang berbual dengan sesiapa sahaja di seluruh dunia.
- Digunakan untuk kelas jarak jauh, penceramah jemputan dengan mengendalikan temu bual dari jauh dan berkongsi dengan orang lain di serata dunia.
5.
SlideShare
•
Laman
web media untuk berkongsi persembahan, dokumen atau pdf
• Menonjolkan progesional yang aktif dan sering memberi komen, menggemari dan memuat turun bahan
• Tersebar pantas melalui blog, Linkedln, facebook dan Twitter.
• Untuk berkongsi idea dan berhubung dengan orang lain.
• Sesiapa sahaja boleh melihat pembentangan dan dokumen berkaitan tajuk yang diminati
• Menonjolkan progesional yang aktif dan sering memberi komen, menggemari dan memuat turun bahan
• Tersebar pantas melalui blog, Linkedln, facebook dan Twitter.
• Untuk berkongsi idea dan berhubung dengan orang lain.
• Sesiapa sahaja boleh melihat pembentangan dan dokumen berkaitan tajuk yang diminati
6.
Twitter
•
Siaran
teks dengan jumlah 140 aksara yang dipaparkan pada profil pengguna Format Tweet
pada ringkas.
• Penggunaan
twitter tidak perlu saling berutus e-mel atau pesanan sms.
•
Lingkuangan
hubungan dengan rakan-rakan twitter dapat diperluaskan.
10.5 Isu-isu
Gender Dalam Kecemerlangan Akademik
•
Gander:
perbezaan sifat, peranan, fungsi, dan status antara lelaki dan perempuan.
• Perbezaan
bukan dari aspek dari biologikal tetapi juga melalui peranan mereka dalam perjanjian sosial.
• Peranan
antara lelaki dan perempuan berubah menikut budaya, keadaan dan situasi di mana mereka berada.
•
Contohnya,
Dasar Wanita Negara dan Pelan Tindakan Kemajuan Wanita.
•
Peranan:
•
membela
dan memertabatkan peranan wanita dalam sesuatu komuniti.
•
Meningkatkan
penyertaan wanita dalampengajian formal melalui program kaunselingkerjaya
•
Dalam
masyarakat tradisional, peranan wanita terhad kepada peranan pembantu
(supporting role) kepada kaum lelaki.
•
Wanita
diberi hak yang sama dalam pelbagai aspek, misalnya dalam pendidikan pelajar
lelaki dan wanita diberi peluang yang sama untuk meneruskan pembelajaran
mereka.
•
Wanita
telah mendominasi sistem pendidikan di Malaysia.
•
Kemasukan
pelajar baru ke IPTA dikuasai oleh pelajar wanita.
•
Rancangan
Malaysia ke-10, jumlah pemegang ijazah pertama dikuasai wanita.
•
Kegiatan
yang negatif menyebabkan ramai pelajar lelaki yang tercicir dlam pendidikan.
•
Ramai
dalam kalangan remaja lelaki yang terbabit dalam kegiatan negati ditangkap dan dimasukkan ke pusat serenti dan penjara juvana.
•
Wanita
sekarang mencari calon pasangan yang mempunyai kekukuhan kewangan. Oleh itu, lelaki zaman ini perlu berusaha
lebih gigih untuk mencapai taraf yang wanita inginkan.
Sila tekan link di bawah bagi mendapatkan nota rujukan:
Sila tekan link di bawah bagi mendapatkan nota rujukan:
REFLEKSI BAB 10
Pada akhir pembelajaran bab 10 ini,
saya telah diterapkan dengan kemahiran bersosial. Hal ini demikan kerana sebagai bakal pendidik
kita haruslah bijak untuk berinteraksi dengan masyarakat sekeliling terutamanya
ketika mengajar dihadapan murid. Dalam
tajuk ini saya dapat mempelajari kemahiran yang berkaitan dengan kemahiran
interpersonal dan intrapersonal. Kemahiran
interpersonal telah memberi gambaran kepada saya suatu keupayaan untuk
berinteraksi dengan orang lain di samping dapat menyelami sendiri perasaan
orang lain dengan lebih mendalam. Melalui
kemahiran intrapersonal pula saya dapat meningkatkan keyakinan diri, mengetahui
kelemahan dan kelebihan diri. Bukan itu
sahaja, saya juga dapat mempelajari tentang ilmu yang berkaitan tentang
kehidupan sebagai ahli komuniti.
Dalam masa yang sama, isu-isu
perkongsian maklumat yang juga terdapat dalam tajuk ini telah memberi saya
pengetahuan yang baru mengenai laman-laman sosial yang digunakan secara meluas
sebagai medium berkomunikasi dan tempat bertukar-tukar maklumat. Antaranya ialah blog, twitter, facebook,
slideshare, skype, dan flickr. Akhir
sekali, saya turut diperkenalkan dengan isu baharu iaitu isu gender dalam
kecemerlangan akademik. Dalam isu ini
saya telah didedahkan dengan perbezaan sifat, peranan, fungsi dan status antara
lelaki dan perempuan bukan sahaja dari segi aspek biological sahaja tetapi
perjanjian sosial antara jantina atau lebih tepat lagi batasan pergaulan antara
kaum lelaki dan wanita.
No comments:
Post a Comment