BAB
5: Kemahiran Mengambil Dan Membuat Nota
5.1 CARA-CARA MEMBUAT NOTA
1. Annotation
- Nota yang dituliskan dalam
bentuk catatan isi penting , kandungan perbincangan yang disampaikan dalam
kuliah .
- Tujuan membuat catatan
adalah untuk mengenal pasti kandungan atau fokus tajuk yang dibincangkan
.
- Catatan disediakan dengan
menggunakan pen Highlighter untuk menonjolkan perkataan atau isi penting
yang dinyatakan.
- Nota yang dituliskan dalam
bentuk catatan isi penting , kandungan perbincangan yang disampaikan dalam
kuliah .
Contohnya : Kerangka isi penting
kuliah yang disampaikan pensyarah berkaitan format penulisan kertas cadangan
penyelidikan tindakan adalah seperti berikut :
·
Isi kandungan
·
Pendahuluan
·
Refleksi pengalaman
·
Fokus kajian
·
Objektif kajian
·
Kumpulan sasaran
·
Perancangan tindakan
·
Cara mengumpul data
·
Perancangan cara menganalisis data
·
Perancangan pelaksanaan kajian
ü
Jadual pelaksanaan Penyelidikan Tindakan/Carta
Gantt
ü
Kos kajian
·
Rujukan
·
Lampiran
2. Nota Garis Lingkaran (Outline Notes)
- Nota disediakan dalam bentuk mata(points) dengan menggunakan perenggan,nombor atau perkataan.
- Nota ini menyenaraikan point utama dan subpoint.
- Point utama ialah focus kajian/isu keperihatinan manakala subpoint ialah isu keperihatinan/ focus kajian, tinjauan masalah dan analisis kesalahan masalah.
Contohnya:
a)
Isu keperihatinan/fokus kajian
Ø
Kenal pasti isu
Ø
Huraikan isu
Ø
Rumuskan masalah yang dikenal pasti
b)
Tinjauan masalah
Ø
Tinjauannya ialah supaya masalah yang dikenal
pasti dapat dibuktikan melalui kaedah saintifik
Ø
Nyatakan alat kajian yang digunakan
-temubual
-Pemerhatian
-analisis dokumen
-soal selidik
-ujian
Ø
Paparkan alat kajian berkenaan
Ø
Terangkan sebab menggunakan alat kajian
berkenaan
Ø
Terangkan bagaimana menggunakan alat kajian
berkenaan iaitu terangkan cara pelaksanaannya.
c)
Analisis masalah
Ø
Menerangkan setiap satu cara menganalisis alat
kajian berkenaan
Ø
Nyatakan setiap satu hasil analisis
Ø
Buat kesimpulan setiap dapatan kajian
Ø
Buat refleksi
3.
Nota Bentuk Jadual (Column Notes)
·
Cara mengambil nota menggunakan format bentuk
lajur
·
Biasa digunakan untuk subjek matematik dan sains
·
Nota dicatat mengikut tajuk dan subjek dalm
kolum
·
Kolum sebelah kiri terdiri daripada idea utama
atau subtajuk
·
Kolum di sebelah kanan terdiri daripada
penerangan atau penjelasan kepada tajuk dan subtajuk
4.
Nota Rumusan ( Summary Notes)
·
Tertumpu kepada rumusan sesuatu teks
·
Ditulis dalam bentuk perenggan
·
Maklumat dikecilkan atau diringkaskan
Sila tekan link di bawah bagi mendapatkan nota rujukan:
http://www.slideshare.net/kamalslaw/kemahiran-mengambil-dan-membuat-nota
Sila tekan link di bawah bagi mendapatkan nota rujukan:
http://www.slideshare.net/kamalslaw/kemahiran-mengambil-dan-membuat-nota
5.2 ALAT-ALAT BERFIKIR DALAM MEMBUAT NOTA
PENGURUSAN GRAFIK
DEFINISI :
Satu bentuk ilustrasi atau lakaran. Ia digunakan untuk
membantu dan mengurus cara berfikir yang lebih tersusun dengan tujuan
memantapkan pemikiran. Pengurusan grafik
juga dapat menyedarkan individu tentang
proses pemikiran yang berlaku. Ia juga menggambarkan secara mudah dan jelas sesuatu idea dan perhubungannya
dengan aspek yang berkaitan.
JENIS-JENIS KERANGKA PEMIKIRAN
-membanding dan membeza
- membuat kategori
-meneliti bahagian dan keseluruhan
- membuat sekuen
- menerangkan sebab
- membuat ramalan
- menyusul periksa andaian
- membuat inferen
- mengesahkan sumber maklumat
- menjana idea
- mencipta analogi
- mencipta metafora
- membuat keputusan
- menyelesaikan masalah
KOMPONEN PENGURUSAN GRAFIK
(I) GARIS
(II) BULATAN
(III) GAMBAR
(IV) PERKATAAN
CARA MENGGUNAKAN PENGURUSAN GRAFIK
(I) Merancang dan menyusun idea
(II) Memahami proses
pemikiran kendiri
(III) Menterjemah
pemikiran tersirat kepada bentuk tersurat
(IV) Menghubungkan
semua maklumat dan memvariasikan cara penghubungan maklumat tersebut
PETA MINDA
- Tony Buzan (1984) telah memperkenalkan peta minda dan berpendapat peta minda sangat berkesan sebagai suatu alat untuk mencatat nota ringkas.
- Carol et al (2000) pula mengatakan bahawa peta minda merupakan suatu alat kemahiran berfikir yang dapat mengorgaisasi maklumat, berupaya membantu pelajar memahami objektif dan konsep dengan jelas.
- Penggunaan peta minda dapat membolehkan seseorang menggabungkan fungsi otak kiri dengan bahagian otak kanan. Dengan menggunakan peta minda, daya ingatan akan dapat dipertingkatkan. Pembelajaran secara hafalan dapat digabungkan dengan peta minda dan justeru dapat menjana pemikiran kreatif dan kritis.
- Guru akan dapat membantu guru dalam perancang proses pengajaran dan pembelajaran.
PEMETAAN I-THINK:
1.Circle Map (Peta Bulatan)
Circle Map digunakan untuk sumbangsaran idea dan mempamerkan
pengetahuan sedia berkaitan sesuatu tajuk dengan memberikan maklumat mengikut konteks.
2.Bubble Map (Peta Buih)
Bubble Map digunakan untuk memperkaya kebolehan murid bagi
mengenalpasti atau menunjukkan kualiti. Biasanya menggunakan perkataan
deskriptif atau huraian.
3.Double Bubble Map (Peta Buih Berganda)
Double Bubble Map digunakan untuk membanding beza sesuatu
4.Tree Map (Peta Pokok)
Tree Map digunakan untuk mengklasifikasikan bahan atau idea.
5.Brace Map (Peta Dakap)
Brace Map digunakan untuk menganalisis objek fizikal.
Garisan sebelah kiri adalah nama atau imej keseluruhan objek. Garisan pada
bahagian kedua adalah bahagian utama.
6.Flow Map (Peta Alir)
Flow Map digunakan untuk membuat urutan sesuatu proses.
7.Multi-flow Map (Peta Pelbagai Alir)
Multi-flow Map digunakan untuk menunjukkan dan menganalisis
hubungan sebab dan akibat. Segiempat yang berada di tengah adalah peristiwa
yang penting. Bahagian sebelah kiri adalah sebab-sebab peristiwa tersebut,
manakala bahagian sebelah kanan pula adalah akibat daripada peristiwa tersebut.
8.Bridge Map (Peta Titi)
Bridge Map digunakan untuk memberi peluang kepada pelajar
untuk mengaplikasikan proses analogi dengan menggunakan faktor penghubungan.
TEKNIK MENYOAL ARAS TINGGI
TEKNIK SOKRATIK
Pengertian:
• Mengambil sempena nama ahli falsafah Greek, Socrates (470
– 399 SM).
• Mengutamakan penyoalan.
• Bertujuan untuk meningkatkan taraf pemikiran pelajar
secara logik dari yang belum diketahui kepada yang diketahui.
• Taraf pemikiran yang boleh dicapai bergantung kepada jenis
soalan yang ditanya ; peringkat rendah peringkat tinggi.
Jenis-jenis Soalan
1. Peringatan
• Sangat popular
• Pelajar tidak dikehendaki menggunakan daya pemikiran
• Tentang perkara-perkara dan orang dalam Sejarah
Cth. Siapakah pelukis potret ‘Mona Lisa’
Bilakah Perjanjian Pangkor ditandatangani?
2. Pemikiran
• Memerlukan penjelasan atau sebab-sebab
• Pelajar mencari maklumat dan membuat hubungan dalam
pemikiran mereka di antara beberapa faktor
• Mencari perhubungan sebab dan kesan
Cth:
-Apakah faktor-faktor yang telah mencetuskan Revolusi Perancis?
-Mengapakah Inggeris campur tangan di TanahMelayu?
3. Pertimbangan
• Pelajar dapat dilatih dalam kemahiran Sejarah
• Pelajar digalakkan membuat keputusan sendiri terhadap
tiap-tiap kejadian
• Pelajar tidak semestinya menerima sebagai benar keterangan
dan pendapat guru atau pengarang buku.
Contoh:
- Adakah benar penjajahan Jepun tidak membawa sebarang
kebaikan kepada Tanah Melayu?
-Adakah benar imperialisme Barat telah memberi manfaat
kepada masyarakat setempat?
SOALAN
BERCAPAH
·
Aras tinggi
·
Jawapan atau respons luas
·
Bersifat terbuka
·
Lebih bersifat subjektif
·
Sesuai menguji penaakulan dan pentaksiran
SOALAN BERTUMPU
·
Aras rendah
·
Jawapan atau respons terhad
·
Bentuk tertutup
·
Sesuai menguji daya ingatan
·
Lebih bersifat objektif
LINGKARAN SOALAN
Soalan jenis ini telah diperkenalakan oleh Christenbury dan
Kelly (1983) dan telah diperkenalkan di
Malaysia oleh William W. Wilen pada 1994.
Lingkaran soalan memberi tumpuan kepada tiga skop khusus
Perkara (P), Individu (I), Luar Individu (LI).
ALAT-ALAT CORT 1
Alat berfikir cort (Cognitive Research Trust) telah mula
diperkenalkan oleh Edward De Bono.
Alat berfikir telah terbahagi kepada 6 bahagian iaitu :
1. Keluasan persepsi
2. Organisasi proses berfikir
3. Pemikiran kritis
4. Pemikiran kreatif
5. Maklumat dan perasaan
6. Tindakan
TEKNIK-TEKNIK CoRT :
1.PMI ( Plus Minus
Interesting )
-Baik, buruk,
menarik
-Meluaskan
pandangan orang lain
-Berfikir
tentang kebaikan, kelemahan dan perkara menarik tentang sesuatu perkara.
2. CAT ( Consider
All Factors)
-Ambil kira
semua faktor
-Keputusan yang
dibuat akan mempengaruhi individu dan persekitaran
3. C & S (
Consequences & Sequal )
-Kesan
mengikut jangka masa
-Kaji akibat
kesan-kesan tertentu
4. AGO ( Aim Goal
Objective )
-Tujuan
matlamat6 objektif
-Tentukan hala
tuju, fokus, matlamat utama dan elakkan penyelewengan
5. FIP ( First
Important Priorities)
-Kepentingan
Utama
- Kenal pasti
keutamaan yang memerlukan tindakan
6. OPV ( Other
People View )
-Pandangan
Orang Lain
-Pentingkan pandangan dan pendapat orang lain
-kaji kesan terhadap
orang lain
ALAT-ALAT BERFIKIR CoRT IV
1.input rawak
2.mengasingkan kelemahan
3.mentakrifkan masalah
4.penilaian
5.menentukan keperluan
6.kombinasi
7.idea dominan
8.mencabar konsep
Sila tekan link di bawah bagi mendapatkan nota rujukan:
http://www.slideshare.net/NoorAmal/bab-52
Sila tekan link di bawah bagi mendapatkan nota rujukan:
http://www.slideshare.net/NoorAmal/bab-52
REFLEKSI BAB 5
Pada akhir pembelajaran bab 5 ini,
saya telah mempelajari bagaimana cara-cara membuat nota dengan pelbagai bentuk
contohnya Annotation (nota yang ditulis dalam bentuk kerangka isi penting),
Outline Notes (nota disediakan dalam bentuk points), Column Notes (nota dalam
format bentuk lajur) dan Summary Notes (rumusan teks dalam bentuk
perenggan). Sub tajuk ini telah membuka
minda saya bagaimana hendak membuat nota mengikut kesesuaian. Sebagai contoh sekiranya saya hendak membuat
nota bagi subjek matematik, nota yang paling sesuai untuk saya adalah nota
bentuk Column Notes kerana ianya mempunyai format bentuk lajur bagi memudahkan
lagi saya menyatakan penerangan dan proses pengiraan.
Seterusnya, saya juga didedahkan
dengan alat-alat berfikir dalam membuat nota.
Dalam sub tajuk ini, terdapat pengurusan grafik, peta minda, pemetaan
i-think, teknik menyoal aras tinggi yang terdiri daripada teknik Sokratik,
soalan bercapah, soalan bertumpu, lingkaran soalan serta alat-alat Cort 1 dan
alat-alat Cort IV. Hasil daripada pembelajaran
tajuk ini saya telah mengaplikasikan apa yang telah dipelajari melalui membuat
nota ringkas secara menarik dan berkesan untuk digunakan semasa mengulang kaji
pelajaran. Bukan itu sahaja, teknik
menyoal aras tinggi adalah sangat penting kepada saya bagi meningkatkan taraf
pemikiran kerana kebanyakan soalan peperiksaan dan kerja kursus yang diberikan
tergolong dalam soalan aras tinggi yang memerlukan pemikiran yang kreatif dan
kritis.
No comments:
Post a Comment