Bab
6 : Kemahiran Memproses Maklumat & Penyediaan Bahan Bertulis
Kemahiran memproses maklumat merupakan kupayaan dan
kebolehan pelajar untuk menganalisis dan mantafsir bahan yang dibaca dan
didengari.
Tujuan : bahan berkenaan dapat digunakan untuk
menghasilkan penulisan yang diperlukan mengikut kehendak soalan tugasan kerja
kursus.
6.1 Menganalisis
Maklumat Yang Dikumpul
Terdapat pelbagai bentuk maklumat yang perlu dianalisis:
1. maklumat berbentuk kuantitatif
- berbentuk nombor yang dapat dianalisis dengan menggunakan pelbagai kaedah iaitu
(a)jadual
(b)graf - graf lengkung, bar, pai, piktograf
graf bar
piktograf
graf lengkung
carta pai
2. maklumat berbentuk kualitatif
- berbentuk teks, lakaran, rajah, foto
rajah
lakaran
foto
teks
6.2 Mentafsir Dan Membuat Kesimpulan
i. Mentafsir Maklumat
- 2
cara untuk membuat tafsiran ke atas bahan/maklumat iaitu maklumat dalam
bentuk teks, gambar, lakaran, foto, grafik dan sebagainya.
- Mentafsir
teks adalah memberikan penerangan tentang pola/perhubungan berdasarkan maklumat
yang dibaca/dikumpul atau memperihal secara bermakna maklumat yang
tersurat dan mencari maksud yang tersirat.
- Mentafsir foto, gambar, grafik
atau lakaran ialah mencatatkan ciri-ciri yang diperlukan menggunakan
senarai semak yang disediakan.
ii. Membuat Kesimpulan
- Kesimpulan
adalah gagasan yang dicapai pada penghujung perbincangan.
- Kesimpulan
yang dibuat ke atas data dan teks didapati bahawa kesimpulan yang dibuat
ke atas data lebih mudah kerana hasil analisis data biasanya lebih tepat
kerana mengikut kiraan yang telah dilakukan.
- Kesimpulan
yang dibuat ke atas maklumat dalam bentuk teks didapati lebih sukar kerana
tafsiran mengikut kehendak dan keperluan pentafsir serta dipengaruhi nilai
dan kefahamannya.
6.3 Menilai Maklumat
2 perkara penting menilai maklumat iaitu :
1. menilai maklumat yang ingin digunakan sebagai rujukan
- Penilaian dilakukan berasaskan beberapa kriteria dan standard-standard untuk menilai sejauh mana sesuatu perkara/maklumat itu tepat, berkesan, ekonomi atau memuaskan.
2. menilai maklumat dalam penulisan.
- Membuat pertimbangan dan memberi rasional dengan alasan-alasan yang mantap.
6.4 Mensintesis Maklumat Untuk Menghasilkan Bahan
Bertulis
- Mensintesis merupakan aktiviti yang sukar dilakukan kerana ia memerlukan pembaca mempunyai aras kognitif yang tinggi dan melibatkan pemikiran kritis aras tinggi.
- Proses mensintesis adalah peringkat menggabungkan/mencatumkan unsur yang berlainan untuk menghasilkan suatu idea baharu secara menyeluruh.
- Sintesis adalah menggabungkan idea, mengubahkan semula idea dan menyatukan idea.
Sila tekan link di bawah bagi mendapatkan nota rujukan:
REFLEKSI BAB 6
Pada akhir bab 6 ini, saya dapat
mengukur sendiri tahap kemahiran saya dalam memproses maklumat. Dalam kemahiran menganalisis maklumat yang
dikumpul ini, terdapat dua bentuk maklumat yang terdiri daripada kuantitatif
dan kualitatif. Maklumat ini boleh
dianalisis melalui pelbagai kaedah contohnya untuk menganalisis maklumat
berbentuk kuantitatif kita digalakkan menggunakan jadual dan graf manakala
untuk menganalisis maklumat berbentuk kualitatif pula bersesuaian dengan
membuat lakaran, rajah, foto dan teks.
Selain itu, untuk sub tajuk mentafsir
dan membuat kesimpulan pula, saya telah memahami mentafsir maklumat adalah
penerangan ringkas berdasarkan maklumat yang dikumpul atau dibaca manakala
membuat kesimpulan adalah sesuatu gagasan yang dicapai pada penghujung perbincangan. Seterusnya, saya juga telah mengetahui
cara-cara untuk menilai maklumat yang betul berdasarkan kaedah-kaedah
terperinci supaya maklumat-maklumat tersebut dapat dinilai dengan jelas dan
betul. Akhir sekali, saya telah
mempelajari bagaimana mensintesis maklumat untuk menghasilkan bahan berulis
yang berkualiti. Mensintesis maklumat
bukanlah perkara yang mudah kerana ia memerlukan pemikiran yang kritis aras
tinggi untuk menggabungkan, mengubah, dan menyatukan idea-idea yang diperolehi
secara menyeluruh.
No comments:
Post a Comment