BAB 2: Pengurusan Pembelajaran
2.1 PENETAPAN
M ATLAMAT
DIRI DAN AKADEMIK
Penetapan
matlamat diri dan akademik boleh dilakukan dengan menggunakan kaedah SMART.
SMART merupakan ciri-ciri yang perlu
ada dalam matlamat anda dan ianya diamalkan oleh kebanyakan organisasi dan
syarikat seluruh dunia sebagai panduan dalam menetapkan sasaran mereka.
SMART ialah kata singkatan yang
terdiri seperti berikut:
Specific : Terperinci
Measurable : Boleh diukur
Attainable : Boleh dicapai
Realistic : Munasabah
Time Based : Mempunyai had masa tertentu
2.2 PENGURUSAN MASA (TIME MANAGEMENT)
Kemahiran
Mengurus Masa
Sebagai
pelajar, kita seharusnya dapat mengurus masa kita sebaiknya agar pengunaan masa
kita dapat diseimbangkan di antara aktiviti belajar dengan aktiviti yang lain.
Pengurusan masa yang efektif merupakan satu aspek pemangkin kepada
kecemerlangan individu atau sesebuah organisasi. Menurut Peter F. Drucker,
dalam Ambosworkz, (2005), katanya, "Masa merupakan sumber yang paling
sukar didapati dan tiada sesuatu pun yang dapat diurus kecuali masa
diurus". Perkara ini menjelaskan kepada kita bahawa pengurusan masa
bukanlah perkara yang mudah.
Kebiasaannya
tumpuan akan hilang ketika kita mengulangkaji pelajaran. Kita dinasihatkan agar
jangan memaksa diri ketika dalam keadaan ini dan sebaiknya kita rehat sebentar,
dengan cara menarik nafas atau melakukan senaman ringan atau minum sedikit air
mineral untuk mengembalikan kesegaran. Seterusnya, pastikan waktu mengulangkaji
pelajaran sekurang-kurangnya 3 jam sehari iaitu 1 jam pada waktu pagi, 1 jam
pada waktu petang dan 1 jam pada waktu malam. Untuk mengelakkan kejemuaan
ketika belajar, kita perlu bijak mempelbagaikan aktiviti semasa belajar.
Antaranya ialah membuat catatan apa yang dibaca, melafazkan apa yang dibaca,
dan menukarkan maklumat di dalam bentuk peta minda. Proses secara berselang
seli akan mendatangkan impak yang berkesan.
Ketika
mengulangkaji adalah lebih sesuai jika kita meletakkan matlamat pada kemampuan
jangkuan kita. Tetapkan matlamat berdasarkan peruntukan masa. Contohnya, dalam
sejam berdasarkan pengalaman yang lalu kita hanya mampu membaca 10 muka surat
dengan tumpuan sepenuhnya. Oleh yang demikian, matlamat kita untuk menghabiskan
20 muka surat dalam masa sejam adalah tidak tepat. Hal ini kerana ia akan
mengundang kejemuan dan stress. Walau bagaimanapun, kita juga tidak seharusnya
hanya menetapkan 5 muka surat sahaja untuk dihabiskan selama sejam. Keadaan ini
akan mengujudkan keselesaan yang tidak sepatutnya. Belajar dengan terlalu
santai tidak setimpal dengan nisbah masa yang digunakan dan tidak tepat dengan
matlamat yang ingin dicapai.
Sediakan
senarai aktiviti belajar seharian (list to do). Pangkahkan kepada kerja-kerja
yang telah sempurna dilakukan. Kemudian, semak semula sepintas lalu tahap
pencapaian kerja yang telah selesai. Perbaiki kelemahan pada masa yang akan
datang jika ia melibatkan teknik. Tetapi jika kelemahan itu adalah kelemahan
yang besar, perbaiki kelemahan itu serta merta agar kelemahan itu tidak
terbawa-bawa dan menjadikannya suatu kebiasaan di masa depan.
Sistem pengurusan masa yang baik dapat
membantu anda membuat kerja dalam tempoh yang singkat. Pengurusan masa yang
berkesan boleh membantu anda mencapai objektif anda kerana :
- Membantu anda membuat sesuatu mengikut
keutamaan
- Membantu anda menghidar perangkap masa
- Membantu anda untuk menjangka peluang-peluang
yang ada
- Memberi anda kebebasan dan kawalan
- Membantu anda menghindar daripada konflik
masa
- Membantu anda menghindar rasa bersalah
- Membantu anda menilai kemajuan anda
- Membantu anda belajar bagaimana untuk belajar
dengan bijak
Selain daripada membantu mengurus masa anda dengan betul dan mencapai matlamat pembelajaran, pengurusan masa berkesan akan memberi faedah jangka panjang. Pendek kata, kita haruslah sentiasa mencari ruang dan peluang untuk menggunakan masa senggang dengan aktiviti yang bermanfaat.
2.3 MENGENALI
GAYA PEMBELAJARAN KENDIRI
A.
Model Gaya Pembelajaran VARK (Visual,Aural, Reading, Writing, Kinestatik
Learning)
Model
VARK diasaskanoleh Neil Fleming pada tahun 2001. Model ini menerangkan empat
gaya pembelajaran berasaskan perbezaan individu iaitu :-
1. Visual (Visual Learners)
· Menitikberatkan
kepada ketajaman penglihatan.
· Perlu
bukti yang dapat dilihat dengan mata kasar untuk memahami dan mempercayai
sesuatu.
· Contohnya
guna grafik, gambar, video, poster dan carta semasa P&P berlangsung.
Ciri-ciri
gaya belajar visual :-
· Suka
lihat sikap, gerakan dan bibir guru sewaktu guru mengajar.
· Bukan
seorang pendengar yang baik sewaktu berkomunikasi.
· Tidak
suka bercakap di hadapan ramai dan berkumpulan.
·
Tidak suka mendengar orang lain bercakap.(
kelihatan pasif sewaktu aktiviti perbincangan)
· Kurang
mengingat maklumat yang diberi secara lisan.
· Melihat
kawan-kawan lain bertindak terlebih dahulu selepas mendapat petunjuk untuk
melakukan sesuatu.
2.
Auditori ( Auditory Learners )
- Pelajar
belajar melalui pendengaran.
- ·Pelajar
auditori ini meletakkan pendengaran sebagai alat utama untuk menambah
pengetahuan dan maklumat.
- Contoh
: Hanya mendengar , pelajar itu dapat mengingat dan memahami maklumat itu.
- Selalunya,
pelajar yang belajar dengan cara ini sukar untuk memperoleh maklumat
melalui bacaan dan penulisan.
Ciri-ciri gaya belajar Auditori:-
· Lebih
cepat menyerap dengan mendengarkan
· Menggerakkan
bibir mereka dan mengucapkan tulisan di buku ketika membaca
· Senang
membaca dengan keras dan mendengarkan
· Dapat
mengulangi kembali dan menirukan nada, birama, dan warna suara.
· Bagus
dalam berbicara dan bercerita
· Berbicara
dengan irama yang terpola
· Belajar
dengan mendengarkan dan mengingat apa yang didiskusikan daripada yang
dilihat
· Suka
berbicara, suka berdiskusi, dan menjelaskan sesuatu panjang lebar
· Lebih
pandai mengeja dengan keras daripada menuliskannya
· Suka
musik dan bernyanyi
· Tidak
boleh diam dalam waktu lama
3.
Bacaan
Menulis
semula nota, membuat nota, menghafal nota, menerangkan semula gambar atau model
menggunakan perkataan sendiri dalam bentuk Powerpoint.
4.
Kinestetik ( Kinesthetic Learners)
Belajar
melalui pengalaman dan penglibatan melakukan aktivti pembelajaran.
Contohnya
:-
- · menggunakan kaedah hands on melalui eksperimen, pembelajaran di luar bilik darjah dan menggunakan gambar rajah dan foto sewaktu menerangkan idea atau membuat pembentangan.
- · Individu itu selalunya lebih suka menyentuh sesuatu yang boleh memberikan maklumat tertentu untuk mengingatinya.
- · Hanya dengan memegang sahaja, seseorang yang mempunyai gaya pembelajaran kinestetik ini dapat memahami maklumat yang ingin disampaikan tanpa perlu membaca kepada penjelasannya.
Ciri-ciri
gaya belajar Kinestetik :-
· Selalu berorientasi fisik dan
banyak bergerak
· Berbicara dengan perlahan
· Menanggapi perhatian fisik
· Suka menggunakan berbagai
peralatan dan media
· Menyentuh orang untuk
mendapatkan perhatian mereka
· Berdiri dekat ketika berbicara
dengan orang
· Mempunyai perkembangan awal
otot-otot yang besar
· Belajar melalui praktek
· Menghafal dengan cara berjalan
dan melihat
· Menggunakan jari sebagai
penunjuk ketika membaca
· Banyak menggunakan isyarat
tubuh
· Tidak dapat duduk diam untuk
waktu lama
· Menggunakan kata-kata yang
menandung akso
· Menyukai buku-buku yang
berorientasi pada cerita
· Kemungkinan tulisannya jelek
· Ingin melakukan segala sesuatu
· Menyukai permainan dan olah
raga.
·
B.
Model Gaya Pembelajaran Dunn & Dunn
Persekitaran
- Cahaya, Bunyi, Suhu, dan Pola Ke;as
Emosi -
Motivasi, Tanggungjawab, Berstruktur dan Ketabahan
Sosiologi
- Sendiri, Pasangan, Kumpulan, Gabungan, pelbagai cara
Fisiologi
- Global atau analitik, otak kiri atau kanan bertindak secara spontan berfikir
sebelum bertindak.
2.4 Strategi Meningkatkan Daya Ingatan
Umumnya daya ingatan
atau kemahiran kognitif seseorang itu akan berkurangan secara beransur-ansur
selepas umur 27 tahun. Namun begitu, beberapa usaha boleh dilakukan untuk
melambatkan penurunan kognitif ini dan seterusnya dapat meningkatkan semula
daya ingatan, di samping dapat menghindari penyakit Alzheimer dan nyanyuk yang
lain.
Pakar-pakar kognitif menggariskan beberapa kaedah bagi meningkatkan daya
ingatan, iaitu dengan:
1. Senaman dan aktiviti fizikal (seperti berjalan, jogging, naik tangga
bukan naik lift) secara rutin
Ini dapat menyihatkan jantung, kurang risiko obes dan diabetes kerana
senaman ini dapat memperbaiki aliran darah ke otak dan menyebabkan kurangnya
pengecutan otak.
2. Tukar rutin harian
Membuat rutin harian atau melihat perkara yang sama setiap hari
menjadikan otak kita kurang berfungsi secara maksimum kerana tidak perlu
berfikir. Ini menjadikan otak kurang aktif dan akan mempercepatkan lagi
kemerosotan daya ingatan. Contohnya, tukar cat dinding atau wall paper, ikut
jalan berlainan untuk pergi ke tempat biasa atau tempat kerja supaya otak lebih
peka dan berfikir.
3. Tidur sekejap waktu siang
Kelebihan tidur sekejap waktu siang, sebaik-baiknya sebelum waktu zohor,
sudah menjadi sunnah Rasulullah SAW sejak lebih daripada >1430 tahun yang
lalu. Kini, kelebihan tidur sekejap waktu siang juga telah diakui oleh pakar
kerana ia dapat mempercepatkan proses yang membantu otak menguat dan menyimpan
ingatan bagi tempoh yang lama.
4. Minda fotograf
Ingatan diproses dan disimpan di kawasan berlainan dalam otak. Oleh itu,
bagi membantu menguatkan ingatan, amalkan minda fotograf iaitu dengan cara
tangkap gambar di minda menggunakan deria yang ada, seperti deria penglihatan
(lihat dan ingat apa-apa yang anda lihat, perhatikan warna, tekstur, rupa bentuk
yang unik, dsb. yang boleh mengingatkan anda sesuatu yang pernah dilihat.),
deria bau (camkan bau-bau tertentu), deria rasa (camkan rasa
tertentu) dan lain-lain.
Menggunakan minda fotograf ini dapat membantu anda mengingati sesuatu
dalam tempoh yang lama.
5. Kurangkan makan
Kajian menunjukkan orang yang mengurangkan pengambilan kalori dalam
makanan sebanyak 30% dapat skor ujian memori lebih baik 20% berbanding
sebelumnya. Ini mungkin disebabkan oleh pengurangan tahap insulin dihasilkan
kerana ia kurang diperlukan untuk memproses makanan yang berkurangan jumlahnya,
dan juga pengurangan protein C-reaktif yang berkait dengan keradangan.
Kedua-dua faktor ini dapat memperbaiki daya ingatan.
Kajian juga mendapati orang yang makan dengan diet Mediterranean iaitu
makanan yang kaya dengan sayuran, kekacang, ikan dan minyak monotepu (seperti
minyak zaitun), daging dan produk tenusu kurang lemak mempunyai risiko paling
rendah menghadapi masalah kognitif dan penyakit Alzheimer.
6. Permainan latih otak
Permainan latih otak seperti soduko, silang kata, dan lain-lain, dapat
membantu menguatkan daya ingatan dan melambatkan nyanyuk.
7. Layari internet
Beri masa bagi melayari internet dalam tempoh tertentu bagi melatih otak
semasa mencari maklumat. Pakar neurologi yang bernama Gary Small (Pengarah di
UCLA Memory & Aging Center, USA yang juga pengarang buku iBrain mengatakan
bahawa melayari internet untuk mendapat sesuatu maklumat juga dianggap sebagai
kursus latihan otak, terutamanya bagi orang-orang yang berumur antara 55 hingga
76 tahun. Ini dapat membantu mereka dalam membuat keputusan kerana maklumat
yang banyak dalam minda/otak.
8. Berhenti sekejap untuk minum teh atau kopi
Teh hijau dan teh hitam memberi kesan perlindungan ke atas ingatan
dengan cara mempengaruhi dan merangsang enzim di dalam otak supaya berfungsi.
Kafein yang banyak dalam kopi pula meningkatkan konsentrasi. Namun begitu,
jangan minum kafein secara berlebihan jika mahu mendapatkan manfaatnya,
terutamanya bagi melambatkan fenomena nyanyuk pada hari tua.
9. Atasi depresi (kemurungan)
Depresi yang tidak dirawat boleh mengganggu memori/daya ingatan. Jika
anda mengalami depresi, segera dapatkan nasihat dan rawatan doktor.
10. Amalkan multi-tasking (kerja pelbagai)
Multi-tasking atau kebolehan melakukan pelbagai kerja/tugas dalam satu
masa boleh meningkatkan daya ingatan. Contohnya, dengar muzik atau radio sambil
belajar. Dengan cara ini, ingatan boleh dikembalikan atau ditajamkan dengan
mengingati sesuatu melodi tersebut. Jika tidak boleh membuat beberapa kerja
dalam satu masa, anda perlulah belajar dan praktiskan.
11. Kawal tahap gula dalam darah
Kajiaan menunjukkan fungsi otak menjadi perlahan apabila tahap gula
dalam darah naik. Ini kerana salur darah yang membekalkan darah ke otak rosak.
Jika anda pengidap diabetes Type-2, tahap gula dalam darah perlu dikawal. Jika
sekiranya anda bukan pesakit diabetes, berat badan yang normal perlu dijaga
dengan mengamalkan diet seimbang dan kurangkan pengambilan gula dan karbohidrat
bagi mengurangkan risiko mendapat diabetes.
12. Senaman mata
Gerakkan bola mata ke kiri dan ke kanan selama 30 saat sebagai senaman
mata. Ini dapat membantu mencantumkan dua hemisfera otak. Apabila kedua-dua
hemisfera otak dapat berkomunikasi dengan baik, maka sesetengah ingatan dapat
dikembalikan atau dikeluarkan.
13. Makan sayuran hijau
Kekurangan folate dan vitamin B12 akan meninggikan risiko nyanyuk.
Sayuran hijau pula merupakan sumber folate yang baik (contohnya, sayur salad,
bayam, asparagus, parsley, brokoli, cauliflower (bunga kobis), beets dan sayur
kacang) bagi mengurangkan nyanyuk. Selain itu, suplemen seperti vitamin C,
gingko biloba, vitamin E dan kismis juga digalakkan.
14. Tangani apnea tidur
Orang yang mengalami apnea semasa tidur (iaitu keadaan yang melibatkan
laluan udara tersumbat semasa tidur menyebabkan pernafasan terhenti sebentar)
akan menyebabkan keadaan tisu di otak yang menyimpan memori akan merosot.
15. Belajar sesuatu yang baru
Dalam kehidupan seharian, banyak perkara atau aktiviti baru yang boleh
dipelajari, selain daripada aktiviti yang biasa dilakukan secara rutin.
Contohnya, permainan latihan minda yang baru, belajar bahasa baru, dan
aktiviti-aktivi lain. Ini akan meningkatkan daya ingatan.
16. Berhenti merokok
Perokok mempunyai risiko tinggi mendapat penyakit Alzheimer lebih awal
daripada bukan perokok.
17. Makan coklat hitam
Coklat hitam yang mengandungi sebatian epicatechin memberi kesan
peningkatan daya ingatan seseorang kerana ia membantu pembinaan salur darah.
Makanan lain yang mengandungi epicatechin ialah blueberries, anggur dan teh.
18. Letak barang-barang pada tempatnya
Ingatan kita juga perlu kepada sesuatu kedudukan barang yang biasa bagi
membolehkannya berfungsi dengan baik. Contohnya, letakkan kunci, cermin mata,
payung, remote control atau sebagainya di tempat yang sama setiap masa, jangan
selalu diubah-ubah sana sini. Jika selalu ubah barang-barang yang digunakan
setiap hari, boleh memeningkan kepala untuk mencarinya, terutama sekali kalau
hendak cepat. Jika tenang dan fikirkan semula urutan kejadian tanpa gopoh, otak
mampu berfungsi mengingatinya.
Bagi memudahkan diri sendiri mengingati sesuatu perkara, temu janji atau
peristiwa, buatlah nota peringatan.
19. Jangan bersara awal
Jika anda gembira dan merasai kepuasan dengan kerja yang dilakukan,
janganlah bersara awal. Bekerja akan membantu mengekalkan daya ingatan dan
tidak cepat menjadi pelupa atau nyanyuk. Jika bersara anda akan berhenti terus
berfikir mengenai kerja kerana anda hanya lakukan kerja rutin yang tidak perlu
menggunakan fikiran yang tajam, dan ini akan mempercepatkan lagi seseorang itu
menjadi pelupa.
20. Majlis silaturrahim dengan rakan taulan
Mengadakan
majlis perjumpaan, majlis ilmu dan bersilaturrahim sesama rakan-rakan dapat
meningkatkan daya ingatan, terutamanya bagi warga emas dan mampu melambatkan
risiko nyanyuk.
2.5 Perancangan Jadual Belajar
Pelajar perlulah bijak menguruskan masa
mereka agar dapat diseimbangkan antara aktiviti mengulangkaji dengan
aktiviti-aktiviti lain. Kegagalan mengurus dan mengatur masa dengan
berkesan antara faktor kegagalan dalam pelajaran. Sebagai pelajar anda
mestilah:
Sila tekan link di bawah bagi mendapatkan nota rujukan:
Refleksi bab 2
Pada akhir bab 2 ini, saya dapat
pelajari tentang penetapan matlamat diri dan akademik dengan menggunakan kaedah
SMART. Kaedah ini telah menerangkan
kepada saya tentang cara-cara menentukan matlamat diri sama ada dalam kehidupan
ataupun dalam bidang akademik. Selain
itu, melalui subtopik pengurusan masa (self management) saya juga telah
didedahkan dengan cara-cara menguruskan masa dengan sistematik yang perlu diketahui
oleh pelajar untuk mencapai kejayaan dalam bidang akademik terutamanya. Subtopik ini mendedahkan saya untuk membahagikan
masa terhadap perkara yang perlu disegerakan dan tidak disegerakan malahan
mengajar saya membuat keputusan untuk
mendahulukan keperluan yang penting terlebih dahulu diikuti dengan
perkara-perkara yang kurang penting.
Selanjutnya, dalam tajuk ini juga saya
mengenali gaya pembelajaran kendiri yang diasaskan oleh tokoh-tokoh barat
terdahulu. Contohnya, model gaya
pembelajaran Vark yang mendedahkan kaedah belajar melalui visual, audio, bacaan
dan menulis. Melalui kaedah-kaedah ini dapatlah mengetahui saya tergolong dalam
kaedah gaya pembelajaran visual kerana saya lebih cepat mempelajari dan
memahami sesuatu melalui penglihatan contohnya
menggunakan grafik, video dan seumpamanya.
Seterusnya, tokoh Dunn & Dunn yang menekankan gaya pembelajaran
berdasarkan persekitaran, emosi, sosiologi dan fisiologi. Bukan itu sahaja, saya juga telah mempelajari
bagaimana merangka strategi meningkatkan daya ingatan. Ianya membincangkan beberapa kaedah untuk
mengekalkan daya ingatan contohnya melakukan senaman, menukar rutin harian,
mengamalkan tidur sejenak pada waktu siang dan sebagainya. Tegasnya, tajuk ini amat penting kepada
setiap pelajar yang dahagakan kejayaan di samping menghubungkaitkan diri
sendiri dengan kaedah-kaedah yang diperkenalkan oleh tokoh-tokoh barat.
|
No comments:
Post a Comment