BAB 3: Kemahiran Perolehan dan
Pengurusan Maklumat
3.1 Pencarian Sumber Maklumat
Pendahuluan
Masyarakat
yang kemaskini ialah masyarakat yang menggunakan maklumat yang mutakhir.
Tanda-tanda sesuatu masyarakat pentingkan maklumat ialah seperti berikut:
1.
Media maklumat banyak digunakan seperti radio, televisyen, telefon dan
lain-lain jenis alat elekrtronik.
2.
Bilangan surat khabar dan pembaca akhbar ramai.
3.
Maklumat senang dan murah dihantar atau diperolehi.
4.
Maklumat juga cepat bergerak di antara satu tempat dengan tempat lain.
5.
Bilangan terbitan buku dan majalah baru juga banyak setiap hari.
6.
Sikap gemar membaca.
Apakah itu mencari maklumat
Mencari
maklumat bermaksud mencari maklumat yang dikehendaki dalam sebarang sumber yang
sesuai. Ini termasuk kemahiran perpustakaan seperti menggunakan katalog dan
sistem Dewey untuk mengesan buku dan bahan bukan buku yang dikehendaki dari rak
buku dengan cepat.
Maklumat
terdapat di dalam beberapa jenis dan daripada beberapa punca. Maklumat terdapat
di dalam bentuk cetakan seperti buku rujukan, ensiklopedia, laporan tahunan dan
sebagainya. Maklumat dari media cetakan yang selalu dirujuk untuk menyediakan
laporan atau tugasan ialah buku rujukan, ensiklopedia, laporan tahunan,
abstrak, gazetteer dan almanak.
Setelah
sumber maklumat yang dikehendaki dapat dikesan, kemahiran yang seterusnya ialah
cara menggunakan bahagian-bahagian buku dan bahan seperti daftar isi kandungan
dan indeks untuk mengesan perkara yang berkenaan. Penggunaan bahan rujukan
khusus yang lain seperti ensiklopedia, atlas serta alat teknologi maklumat yang
moden seperti sistem maklumat berkomputer juga penting. Untuk bahan bukan buku,
alat-alat teknologi yang lain seperti perakam suara atau perakam video
diperlukan untuk memainkan pita audio atau pita video masing-masing.
Kadang-kadang,
kemahiran mendapatkan maklumat dari luar perpustakaan atau luar sekolah juga
diperlukan. Ini termasuk menjalankan tinjauan, temuduga atau kajian luar untuk
mendapatkan maklumat yang khusus.
Langkah-langkah mencari maklumat.
Langkah-langkah
mencari maklumat boleh dibuat dengan mengikut prosedur berikut:
1.
Mencari bahan di perpustakaan melalui proses melihat kad katalog untuk buku
rujukan.
2.
Bagi bahan-bahan lain selalunya ia tersimpan di beberapa tempat tertentu di
dalam perpustakaan.
3. Kalau tugas kita menyediakan sesuatu laporan, mungkin kita perlu merujuk beberapa buah buku perangkaan yang memberi kita angka-angka yang diperlukan.
3. Kalau tugas kita menyediakan sesuatu laporan, mungkin kita perlu merujuk beberapa buah buku perangkaan yang memberi kita angka-angka yang diperlukan.
4.
Untuk mendapat maklumat dan perangkaan dari agensi kerajaan atau swasta, kita
perlu merujuk kepada Bahagian Jurnal atau Penerbitan Berkala.
5.
Semua bahan yang dirujuk perlu ada isi yang berkaitan dengan tajuk laporan yang
sedang disediakan.
6.
Perangkaan tidak memberikan maklumat di dalam bentuk ayat. Oleh itu,
menggunakan perangkaan, perlu ada struktur ayat dibina untuk mencantumkan
eberapa perangkaan yang tidak boleh berdiri dengan sendiri atau bermakna
sendiri. Pusat Sumber boleh dikatakan juga pusat maklmat. Di dalamnya terdapat
berbagai-bagai jenis maklumat yang tercatat atau tersimpan dalam berbagai-bagai
jenis format.
Ada
maklumat yang disimpan atau tercatat dalam buku, iaitu jenis cetakan, dan ada
juga yang direkodkan di dalam pita audio, video, filem atau slaid. Cara kita
mengesan buku yang ada di atas rak ialah dengan mengikut urutan aktiviti yang
berikut :
1.
Tentukan apakah maklumat yang hendak dicari atau diperolehi.
2.
Apabila telah memilih pusat sumber sebagai salah satu tempat mendapatkan
maklumat tersebut, pergi ke rak atau kabinet kad katalog.
3.
Kalau anda tahu nama pengarang anda cari laci kad pengarang. Kalau anda tahu
judul buku, cari di laci kad judul. Salah satu punca boleh memberitahu anda
sama ada buku yang dicari ada atau tidak di perpusatakaan.
4.
Catatkan maklumat buku yang ada di dalam kad katalog di atas cebisan kertas.
5.
Tuju ke rak buku yang ada nombor penjelasan yang sama dengan nombor penjelasan
di dalam kad katalog.
6.
Kalau buku tiada di rak, berjumpa dengan puatakawan atau pembantunya untuk
menempah buku yang dicari.
7.
Kalau ada, buatkan pinjaman mengikut sistem pinjaman yang diamalkan.
Prosedur
yang sama dijalankan untuk bahan bukan buku seperti pita audio, pita vieo,
piring hitam, filem dan sebagainya.
Sumber-sumber pencarian maklumat
Kamus
Maklumat.
Di
dalam kamus ialah makna sesuatu perkataan serta cara menggunakannya. Ada juga
kamus yang memberi maklumat tentang asal usul perkaaan serta sebutan atau
bunyinya. Kamus dwibahasa juga ada memberikan makna terjemahan seperti dari
bahasa Melayu ke bahasa Inggeris dan sebaliknya.
Ensiklopedia.
Maklumat
yang terperinci dan kasar juga terdapat. Ada ensiklopedia mempunyai jilid
maklumat umum atau kasar, yang disebut makro. Jika terdapat jilid yang
menerangkan secara terperinci, ia disebut ensiklopedia mikro.
Atlas.
Maklumat
di atlas asasnya ialah maklumat geografi. Kita akan memperolehi maklumat
tentang nama negeri nama bandar, nama laut, nama gunung, nama selat, nama
kawasan dan bentuk muka bumi yang lain. Daripada atlas juga terdapat maklumat
tentang pertanian, perlombongan, pengangkutan, taburan penduduk, kedudukan
sesuatu tempat di garisan bujur dan lintang dan sebagainya.
Buku
Tahunan.
Buku
Tahunan mengandungi maklumat tentang sesebuah negeri atau bidang di dalam
sesuatu tahun. Contohnya, buku Information Malaysia: 1986 Yearbook.
Almanak.
Almanak
ialah buku yang mengandungi banyak maklumat yang berbagai-bagai dan kemaskini.
Ia mengandungi maklumat yang lebih kemaskini dari ensiklopedia. Ia juga
mengandungi perangkaan, carta, ringkasan dalam semua bidang. Maklumat di
Almanak disusun mengikut bentuk yang sama dengan Buku Tahunan.
Buku
Panduan Telefon.
Maklumat
daripada buku panduan telefon berkaitan dengan nombor telefon, nama pemilik,
nombor tersebut serta alamat rumah pemilik.
Graf.
Membaca
graf garisan memerlukan pengetahuan tentang skala. Kita juga perlu tahu membaca
maklumat di paksi X dan paksi Y. Sukatan dan maklumat yang ada di paksi X dan
paksi Y tercatat di sebelah kedua-dua paksi. Membaca graf pai pula dijalankan
dengan melihat sektor-sektor yang ada di dalam grf pai. Di dalam sektor ini ada
label dan nilai. Baca label dan nilai untuk mengetahui sesuatu maklumat seperti
jumlah dagangan, jumlah penduduk, peratus golongan bandar dan luar bandar dan
sebagainya.
Carta
Maklumat.
Daripada
carta boleh dikesan dengan membaca apa yang ada di dalam carta. Kadangkala ia
memberi meklumat tunggal. Banyak carta memberi maklumat yang berkaitan.
Peta.
Di
dalam peta terdapat beberapa jenis maklumat. Apabila membaca peta seperti peta
topo, kita perlu mengetahui makna simbol atau lambang yang ada dalam peta. Kita
juga perlu tahu makna sesuatu warna dan saiz skalanya. Semua maklumat ini ada
di dalam ruangan petunjuk. Petunjuk dan skala terdapat di bahagian tepi bawah
peta. Begitu juga arah angin. Kalau tiada arah angin, peta itu mempunyai arah
utara di sebelah atas dan barat di sebelah kiri pembaca. Untuk mencari tempat
seperti bandar gunakan garisan bujur atau lintang atau panduan grid bagi peta
topo jika soalan mencari tempat disediakan dengan bacaan grid.
Gambar.
Sekeping
gambar mengandungi banyak maklumat. Maklumat di gambar boleh dikesan dengan
melihat bentuk, rupa atau warna yang ada di dalam gambar itu. Selepas dapat
mengesan bentuk atau rupa, barulah kita menceritakan tentang ciri sesuatu
bentuk, rupa atau warna sesuatu benda. Kita boleh buat lakaran di atas kertas
berasaskan kepada rupa bentuk dan kedudukan sesuatu benda yang ada di dalam
gambar.
Majalah.
Ia
bermula dengan mencari tempat dan nama majalah. Senarai makalah yang ada di
perpustakaan perlu dibaca dahulu untk mengetahui kehadiran sesuatu makalah atau
majalah. Mungkin ia disimpan secara terbuka di rak-rak majalah atau ia perlu
diminta dari pustakawan. Penuhkan borang khas untuk mendapatkan majalah dari
simpanan tertutup. Baca isi kandungan serta bilangan muka suratnya untuk
mendapat muka surat di mana sesuatu penulisan itu dicetak. Senarai kandungan
ini boleh terdapat di halaman luar kulit depan atau kulit belakang. Ia juga
boleh terdapat di halaman judul majalah itu sendiri.
Indeks.
Indeks
merupakan himpunan senarai bahan seperti buku, majalah, akhbar dan bahan-bahan
cetakan dan bahan cetakan yang lain. Ia memberikan pengguna mengesan dengan
cepat butiran berkenaan dengan satu jenis bahan. Di pusat sumber terdapat
banyak jenis indeks. Antaranya ialah indeks majalah seperti Popular Perriodical
index.Dari indeks majalah contohnya, kita boleh mengesan nama majalah, tarikh
diterbitkan, iaitu tahun atau bulan. Tahun, bulan dan juga nama majalah dan
akhbar boleh jadi ditulis secara ringkasan sahaja. Dari indeks anda boleh juga
mendapat maklumat tentang nombor jilid. Indeks majalah mengandungi juga nombor
penjelasan. Ini terdapat di dalam indeks majalah Malaysia, keluaran
Perpustakaan Negara Malaysia. Ia dikelaskan mengikut bahagian atau seksi dan
perkara.
Bibliografi
Bibliografi
merupakan satu senarai nama buku atau daftar penerbitan bercetak yang disusun
mengikut nama pengarang, judul atau subjek dan disusun dalam susunan berabjad.
Ia terdapat dibahagian akhiran sesebuah bahan penerbitan bercetak. Bibliografi
mengandungi judul buku, nama pengarang, tempat dan tahun diterbitkan.
Bibliografi dapat dibahagikan kepada dua jenis iaitu;
- Bibliografi di bahagian akhiran buku.
- Bibliografi jilid khas atau buku.
Tujuan
menggunakan Bibliografi adalah untuk;
·
Memudahkan pembaca mencari buku rujukan lain
yang berkaitan dengan isi kandungan
buku yang telah dibaca.
·
Menggalakkan pembaca membuat rujukan
tambahan.
·
Untuk memudahkan pengguna mencari maklumat
yang diperlukan tanpa mengetahui dengan lengkap setiap butiran tentang sesuatu
bahan.
3.2 Pengurusan Maklumat
Definisi dan Konsep Maklumat
Menurut beberapa kamus umum ,maklumat ialah data,bahan dan
pengetahuan.Selain itu,maklumat juga adalah data yang tersusun dalam satu
struktur yang mempunyai makna. Ciri-ciri
maklumat termaksuklah relevan,boleh dipercayai,boleh difahami,lengkap,tepat
pada masanya dan membantu mengurangkan ketidakpastian. Manakala data tidak dianggap sebagai maklumat
sekiranya lapuk atau ketinggalan daripada realiti sebenar,kabur,tidak jelas, tidak
lengkap atau bukan dalam format yang diperlukan. Contoh organisasi yang menguruskan maklumat
ialah perpustakaan ,arkib, muzium, galeri seni dan internet.Seorang individu
yang cekap,tidak kira sama ada seorang itu adalah seorang pelajar, profesiona, atau
seorang pekerja mesti berupaya mengenalpasti keperluan-keperluan
maklumatnya,iaitu tahu bagaimana untuk mengesan, mengakses, mendapat semula, menlai,
menyusun dan menggunakkan maklumat itu.
Seseorang itu perlu tahu bagaimana memperolehi manfaat daripada maklumat
yang telah dikumpulkan untuk menjadi seseorang yang celik maklumat(Lau 2006).
Maklumat iaitu pengetahuan diperoleh menerusi proses mengetahui atau mengumpul
maklumat yang akan mengembangkan kemampuan kita dalam berinteraksi dengan dunia
di sekeiling kita. Proses mengumpul
maklumat ini akan berterusan sepanjang hayat,sejak lahir sehingga ke akhir
hayat.Sepanjang kehidupan setiap individu akan mengalami pelbagai bentuk
permasalahan yang membuatkan dirinya mempelajari sesuatu dan mendapat maklumat
yang baru.
Definisi
dan Pernyataan Keperluan Maklumat
Kebolehan
untuk mendefinisi atau mengenal pasti keperluan maklumat kebolehan untuk memutuskan
untuk berbuat sesuatu bagi mencari maklumat kebolehan untuk menyatakan dan
mendefinisi keperluan maklumat keboleham untuk memulakan proses pencarian
Pengesahan
Maklumat
Kebolehan
untuk mengenal pasti dan menilai sumber-sumber maklumat berpotensi kebolehan
untuk menghasilkan strategi pencarian kebolehan untuk mengakses sumber-sumber
maklumat terpilih kebolehan untul memilih dan mendapatkan semula maklumat yang
dikesan
Pentaksiran
Maklumat
Kebolehan
untuk menganalisis ,memeriksa dan mengekstrak maklumat kebolehan untuk membuat
tanggapan umum dan mentafsir maklumat keboehan untuk memilih dan mensintesis
maklumat kebolehan untuk menilai ketepatan dan kerelevanan maklumat yang
didapatkan semula
Penyusunan
Maklumat
Kebolehan
untuk menyusun dan mengkategorikan maklumat kebolehan untuk mengelompokkan dan
menyusun maklumat yang telah diperoleh kebolehan untuk menentukan maklumat mana
yang terbail dan paling berguna
Penggunaan
Maklumat
Kebolehan
untuk mencari cara-cara baru untuk berkomunikasi,mempersembah dan menggunakan
maklumat kebolehan untuk menggunakan maklumat yang telah diperoleh kebolehan
untuk mempersembah produk maklumat
3.3 Pencarian di Perpustakaan
Anda
boleh masuk ke laman web perpustakaan http://mylibrary.unimap.edu.my/. Selepas
itu, anda perlu ke bahagian Access to World Resources dan mulakan carian
menggunakan WorldCat Discovery. Ia akan menyenaraikan semua koleksi yang
disediakan oleh Perpustakaan seperti buku, buku atas talian (e-books), jurnal
atas talian (e-journals), majalah, tesis, piawaian, dan koleksi multimedia.
3.4 Pelayaran Internet
a)
Matnor Daim (1997)menyatakan bahawa pembelajaran di abad ke-21 akan banyak
bergantungkepada teknologi maklumat khususnya penggunaan komputer.
b)
Penggunaan komputer dan internet dalam pendidikan menunjukkan banyak
peningkatan darisegi pengetahuan. Kecekapan dan kemahiran.
c)
Kelebihan internet dalam media pengajaran dan pembelajaran
i)
Boleh menampung pembelajaran dalam jarak jauhterutama tempat yang tidak
dapatmenjalankan kelas seperti biasa.
ii)
Pencarian data dan maklumat dalam skop yang lebih besar di seluruh dunia.
iii)Meningkatkan
penguasaan bahasa Inggeris kerana kebanyakan bahan adalah dalambahasa Inggeris
d)Kelamahan
penggunaan internet dalam pengajaran dan pembelajaran
i)Pelajar
terdedah dengan bahan porno yang lebih mudah diakses
ii)Sumber
maklumat tidak meyakinkan kerana tiada autoriti dalam
database
iii)Pembelajaran
kurang berlaku dalam bentuk bersemuka
LINDUNGI JEJAK ANDA DALAM INTERNET
Terdapat pelbagai cara untuk menetapkan ciri keselamatan ketika menggunakan internet seperti mengenkrip e-mel, menutup perkongsian fail dan memasang firewall. Kesemua ini boleh mengagalkan sebarang percubaan untuk menyeludup masuk ke maklumat peribadi anda menerusi internet. Biasanya penceroboh melakukannya untuk cuba mendapatkan capaian lain kepada komputer yang dirangkaikan kepada anda. Anda boleh membuang sebarang pelayaran web anda bagi menyusahkan orang lain mengetahui di mana anda pernah pergi dalam internet.
Kebanyakan
laman web meletakkan fail kecil yang dinamakan cookies ke dalam PC
Anda
boleh sembunyikan PC anda dan anda juga tidak mahu orang lain mengetahui kepada
anda pernah berlayar dalam internet. Sebabnya ialah untuk mengelakkan rahsia
anda terbongkar contohnya rancangan percutian bersama keluarga. Atau anda juga
sedang menyimpan maklumat penting syarikat yang ditugaskan kepada anda.
Berikut
adalah beberapa petua untuk Internet Explorer 5.5, anda akan dapati beberapa
persamaan dengan Netscape, Opera, atau versi IE yang lain. Tetapi pelayaran ini
tidak boleh mengelakkan anda daripada dikesan oleh ISP anda seperti Jaring atau
TMNet
Jangan Senarai Diri Anda
Setelah
anda melayari internet anda dan jika anda akan meninggalkan PC anda buat
sementara pastikan yang anda telah memutuskan pelayar web anda dengan sejarah
pelayaran anda tadi. Senarai History IE adalah senarai laman-laman web yang
telah anda lawati. Ia merupakan satu kaedah mudah untuk mendapatkan semula
laman web yang pernah anda lawati tanpa menggunakan Favorites. Anda boleh
mendapatkan laman-laman yang anda lawati sebelum ini menerusi Address Bar dan
History akan menyenaraikan URL yang pernah anda lawati.
Fail
History merupakan sebuah senjata serampang dua mata. Klik Tools, Internet Options,
dan Clear History untuk membuangkan segala senarai laman-laman web yang telah
anda lawati. Cara ini juga akan membuang senarai URL pada Address Bar. Anda
boleh menukar jumlah hari atau jangkamasa URL boleh disimpan dalam History.
Kurangkan jumlah hari untuk memendekkan jangka hayat URL dan tingkatkan jumlah
hari untuk memanjangkan jangka hayat URL.
Drives.
Klik Find Now. Anda akan dapat mencari fail History file dalam
C:\WINDOWS\HISTORY. Membuang bahagian tertentu dalam folder ini idak akan
membuangkan sebarang maklumat yang terdapat pada Address Bar.
Satu
lagi cara yang baik ialah untuk membuangkan cache IE atau fail Temporary
Internet. IE dan pelayar web lain akan menyimpan salinan laman, foto dan grafik
dalam folder berikut C:\WINDOWS\TEMPORARY INTERNET FILES semasa anda layari
web. Jika anda tidak ia akan menyalin semua kandungan laman-laman web yang
pernah anda kunjungi atau setiap kali anda kungjungi. Pada Internet Options
General tab, klik Delete Files dan OK.
Bersihkan Jejak Anda
Kebanyakan
laman web meletakkan fail kecil yang dinamakan cookies ke dalam PC anda.
Cookies biasanya membantu laman web untuk mengingati anda dan sebarang
spesifikasi peribadi anda semasa anda melayari laman web tertentu. Sesiapa
sahaja boleh mencari sebarang maklumat atau sejarah pelayaran web anda jika
mereka pergi ke C:\WINDOWS\COOKIES atau C:\WINDOWS\TEMPORARY INTERNET FILES.
Anda
boleh membuang sebarang cookies daripada folder anda satu-persatu. Cara yang
mudah adalah untuk menutup ruang untuk cookies semasa anda melayari web. Pada
Internet Options, pilih Security dan Custom Level, pergi ke Cookies dan klik
Disable pada semua yang berkaitan dengan cookies.
Petua-petua
ini adalah untuk pengguna di rumah sahaja. Jika anda menggunakan komputer di
pejabat pastikan yang rangkaian anda telah mempunyai polisi rangkaian yang
baik. Kini dengan pelbagai ancaman daripada dunia luar seperti internet,
syarikat hendaklah pastikan bahawa rangkaian mereka selamat dan tidak bervirus!
3.5 Sumber Primer dan Sumber Sekunder
A.
Sumber Primer
Sumber primer yaitu sumber yang berkaitan
langsung dengan peristiwa yang
diceritakan. Sumber primer ini dapat berupa kesaksian langsung dari pelaku
sejarah (sumber lisan). Dokumen-dokumen, naskah perjanjian, arsip, (sumber
tertulis), dan benda-benda arkeologi (sumber benda).
• Sumber Lisan
Sumber lisan adalah keterangan tentang peristiwa pada masa lampau
yang diperoleh secara langsung dari pelaku peristiwa tersebut. Misalnya,
keterangan yang diberikan oleh orang-orang yang menjadi pelaku/saksi terjadinya
G30S/PKI.
• Sumber Tulisan
Sumber tulisan adalah keterangan tentang
peristiwa pada masa lampau yang diperoleh melalui prasasti, dokumen, naskah,
dan rekaman suatu kejadian. Sumber tertulis merupakan sumber sejarah yang
paling baik.
• Sumber Benda
Sumber benda adalah keterangan tentang
peristiwa pada masa lampau yang diperoleh melalui benda-benda peninggalan.
Fosil, alat-alat atau benda-benda budaya (kapak, tombak, gerabah, perhiasan,
manik-manik, dan sebagainya). tugu peringatan, bangunan, dan sebagainya merupakan
peninggalan sejarah yang sangat penting, terutama bagi masyarakat pra-aksara.
B.
Sumber Sekunder
Yaitu kesaksian dari siapa pun yang bukan
merupakan pelaku/saksi langsung, yakni orang yang tidak hadir pada peristiwa
yang dikisahkan.
Untuk rujukan lebih lanjut boleh klik link ini:
https://prezi.com/90w9ui8xfiqv/kemahiran-belajar/
REFLEKSI BAB 3
Pada akhir pembelajaran tajuk bab 3
ini, saya telah mempelajari langkah-langkah mencari maklumat. Saya akui untuk mencari sumber rujukan amat
sukar terutamanya ketika menyiapkan tugasan kerja kursus. Setelah saya mempelajari tajuk ini maka saya
telah memperoleh maklumat yang sahih untuk dijadikan sebagai sumber rujukan
dalam kerja kursus saya. Langkah-langkah
yang saya praktikkan juga menunjukkan keberkesanan semasa proses pencarian
sumber tersebut. Dalam sub tajuk ini
juga saya telah mengenal pasti maklumat yang dikehendaki, mengenal pasti bentuk
maklumat, mengenal pasti cara mendapatkan maklumat, membuat penilaian ke atas
maklumat yang diperolehi dan seterusnya menyenaraikan bahan rujukan yang
digunakan.
Selain itu, saya juga dapat mengetahui
bagaimana cara-cara untuk menguruskan maklumat yang diperolehi serta diurus secara
sistematik agar maklumat-maklumat tersebut dapat dicapai. Kebiasaannya, penyebaran maklumat dilakukan
dalam bentuk soft copy dan hard copy. Di
samping itu, dalam tajuk ini juga mengajar saya untuk manfaatkan penggunaan
perpustakaan seperti mencari malumat melalui sumber jurnal dan buku-buku yang
terdapat di perpustakaan. Dalam masa
yang sama, kemahiran IT saya juga dapat dipertingkatkan melalui pencarian maklumat-matlumat menggunakan pelayaran internet berdasarkan pangkalan data selaras
dengan pendidikan abad ke-21 kini. Namun
penggunaan internet juga terdapat kelemahannya di mana kita perlu berhati-hati
memilih maklumat kerana tidak semua maklumat adalah tepat dan sahih. Akhir sekali saya mengetahui bagaimana untuk
membezakan antara sumber primer dan sumber sekunder melalui pembelajaran bab
ini.
No comments:
Post a Comment